Hoppiskodin koulunkäynninohjaaja

Oppimisen ja arjen tuki lastensuojelulaitoksessa

Hoppiskodin koulunkäynninohjaaja on paljon enemmän kuin perinteinen koulunkäynnin tuki. Hänellä on AMK-tason koulutus sosiaalialalta ja lisäksi neuropsykiatrisen valmennuksen erityisosaamista. Tämä mahdollistaa kokonaisvaltaisen tuen lastensuojelulaitoksessa asuville lapsille ja nuorille, joilla voi olla oppimisvaikeuksia, keskittymisen haasteita tai muita neuropsykiatrisia erityispiirteitä.

Opintojen tukeminen ja yksilöllinen ohjaus

Koulunkäynnin sujuvuus on olennainen osa lastensuojelun onnistumista. Hoppiskodin lapset käyvät koulua joko paikallisessa koulussa, etäopetuksessa tai yksilöllisesti räätälöidyssä opetusmallissa.

Tärkeimmät tukimuodot:

  • Henkilökohtainen oppimisen tuki: jokaiselle lapselle tehdään koulunkäynnin tukisuunnitelma.
  • Tiivis yhteistyö koulun kanssa: Hoppiskodin koulunkäynninohjaaja toimii linkkinä koulun, kodin ja sosiaalityön välillä.
  • Tuki erityistarpeisiin: Neuropsykiatriset ja psyykkiset haasteet, oppimisvaikeudet ja kouluun liittyvät pelot huomioidaan yksilöllisesti.

Koulunkäynninohjaajan tehtävät Hoppiskodissa

Hoppiskodin koulunkäynninohjaaja, sosionomi, jolla on neuropsykiatrisen valmentajan lisäkoulutus. Hänen työnsä on keskeinen osa Hoppiskodin arkea ja lasten koulunkäynnin tukemista. Ohjaajan tehtävä on varmistaa, että jokaisella lapsella on mahdollisuus oppia ja kehittyä yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä.

Keskeiset työtehtävät

Yksilöllinen oppimisen tuki

  • Koulunkäynninohjaaja auttaa lapsia ja nuoria heidän henkilökohtaisissa oppimistarpeissaan.
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen menetelmät tukevat esimerkiksi ADHD- ja autismikirjon haasteiden hallintaa.
  • Oppimisen esteitä vähennetään vahvistamalla keskittymiskykyä, itsesäätelyä ja opiskelutekniikoita.

Arjen hallinnan ohjaus ja rutiinit

  • Tuen avulla lapsi oppii aikatauluttamista, tehtävien organisointia ja itsenäistä työskentelyä.
  • Selkeät rutiinit ja rakenteet auttavat lasta hahmottamaan päivän kulkua ja keskittymään oppimiseen.

Emotionaalinen ja sosiaalinen tuki

  • Koulunkäynninohjaaja tarjoaa tunnetaitojen ja käyttäytymisen säätelyn tukea neuropsykiatrisen valmennuksen keinoin.
  • Hän auttaa lasta tunnistamaan ja säätelemään omia tunteitaan sekä tukee sosiaalisten taitojen kehittymistä.

Yhteistyö verkostojen kanssa

  • Toimii linkkinä koulun, lastensuojelulaitoksen ja huoltajien välillä.
  • Osallistuu oppilashuollon palavereihin, henkilökohtaisten opetussuunnitelmien (HOJKS) laadintaan ja muihin pedagogisiin prosesseihin.

Kriisitilanteiden hallinta ja oppimismotivaation vahvistaminen

  • Koulunkäynninohjaaja tukee lasta ja nuorta kriisitilanteissa sekä auttaa stressinhallinnassa.
  • Hän motivoi oppimiseen asettamalla saavutettavia tavoitteita ja palkitsemalla niiden saavuttamisesta.

Ota yhteyttä ja kysy lisää koulunkäynninohjaajan tuesta Hoppiskodissa!

Työn tavoitteet

  • Mahdollistaa lapsille turvallinen ja tuettu koulunkäynti.
  • Parantaa oppimismahdollisuuksia yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.
  • Edistää lasten omatoimisuutta ja itsenäistä opiskelua.
  • Tukea lasten tunne- ja sosiaalisten taitojen kehitystä.
  • Ylläpitää ja kehittää yhteistyötä koulun ja muiden tukiverkostojen kanssa.

Koulunkäynninohjaajan rooli Hoppiskodissa on tärkeä, sillä hän tukee lasten koulunkäynnin jatkuvuutta ja auttaa heitä kehittämään taitoja, jotka tukevat heidän tulevaisuuttaan.